התקנת עברית על Eee 900 (לינוקס)

נכתב ב-24 ביוני 2008, 16:34 | על-ידי לירון | קטגוריות: כללי

28

פוסט זה נכתב אליכם מה-Eee החדש שלי.

קניתי Eee בארה"ב, וכמובן שהוא הגיע ללא עברית, ז"א, ללא אפשרות להקליד עברית (מה שנקרא שפת קלט, או פריסת מקלדת, או וואטאבר). להתקין עברית בווינדוז אני יודע מתוך שינה, אבל לינוקס זר לי מאוד (לא לגמרי, אבל מאוד) והגרסה המיוחדת של Xandros שמותקנת פה – עוד יותר. מכיוון שאני מניח שאני לא הישראלי היחיד שקונה Eee בחו"ל ורוצה להתקין עליו עברית, החלטתי לכתוב את המדריך הזה. למעשה, זה די קל – כשיודעים מה לעשות… לי לקח כמה שעות להבין את כל הצעדים. :)

הבהרה: המדריך הזה נכתב בתור עזרה בלבד, כל האחריות מוטלת על הקורא. השתדלתי שכל מה שכתוב כאן יהיה נכון ולא מזיק אבל אני לא מבטיח כלום ולא לוקח כל אחריות. אם אתם חוששים מנזקים – אל תעשו את זה. כל נזק שיגרם, כאמור, על אחריותכם בלבד.

אז מה יהיה לנו כאן?

  1. אפשרות להקליד בעברית ובאנגלית (דהה)
  2. הוספה של סמלון חיווי (בדומה ל-HE ו-EN שאנחנו מכירים מווינדוז)
  3. הגדרת צירוף מקשים שיחליף שפת קלט
  4. בונוס: העפה של הסמלון המכוער שמאפשר לעבור בין סינית לאנגלית (למעשה, זה שלב חובה בשביל צירוף המקשים – אני לא יודע למה)

טוב, נתחיל!

דבר ראשון – אנחנו צריכים לפתוח חלון מסוף (terminal). את זה עושים עם צירוף המקשים Ctrl-Alt-T.

עכשיו נפתח את לוח הבקרה של KDE ונגדיר קלט עברי. נקליד kcontrol ונלחץ אנטר, והוא יפתח. בתוכו, נגיע בעץ אל Peripheral Devices ובתוכו Keyboard Layout. זה נראה כך: (כמו כל התמונות בפוסט, אפשר לראות אותה בגודל מלא בלחיצה)

עכשיו, נגלול למטה את רשימת השפות והמדינות שבצד שמאל עד שנגיע ל-Israel, ונקליק עליה פעמיים. היא תעבור לרשימת הפריסות הפעילות שבצד ימין. לחיצה על Apply שבצד ימין למטה, ויש לנו עברית! (ואפילו דגל ישראל קטן למטה)

השלב הבא – צירוף מקשים להחלפת פריסה. ננווט בעץ שבצד שמאל אל General Settings ובתוכו אל Keyboard Shortcuts. באמצע המסך שיפתח בצד ימין תהיה תיבת חיפוש, נכתוב בה את המילה layout, כך:

עכשיו צריך להגדיר את הצירוף הרצוי. לצערי לא הצלחתי להגדיר את Alt-Shift, אני אשמח אם מישהו יגלה לי איך. הצירוף הכי נוח לי (שגם עבד לי) הוא Ctrl-רווח. נגדיר אותו ע"י לחיצה כפולה על Switch to Next Keyboard Layout, ובחלון שיפתח פשוט ללחוץ Ctrl-רווח. שוב נלחץ Apply וסיימנו כאן – נסגור את החלון.

עכשיו נשאר לעשות שני דברים: לעשות שסמלון החלפת השפה יופיע תמיד, ולהעיף את הדבר הסיני ההוא (גם כי הוא מיותר [לי לפחות] וגם כי הוא תופס את הצירוף Ctrl-רווח).

נחזור לחלון המסוף שפתחנו קודם. אולי יהיו כתובות בו כל מני שטויות, תלחצו אנטר ותתעלמו. עכשיו נסיר את מערכת הקלט הסינית GCIN שמטרידה אותנו ע"י הפקודה:

sudo apt-get remove gcin

ואחרון חביב, כדי לקבע את סמלון החלפת השפה (וזה החלק הכי מסובך, וגם הוא די קל), נערוך קובץ הגדרות מתאים, ע"י הפקודה:

sudo kate /etc/alternatives/x-session-manager

שימו לב: לפי ההערה של איתמר למטה, עושה רושם שאצל חלק מהאנשים העורך kate לא מותקן, והם יצטרכו להשתמש בעורך nano שנראה שונה למדי אבל עובד בערך אותו דבר, פשוט לכתוב ככה (שימו לב איפה יש רווחים: אחרי sudo ואחרי nano):

sudo nano /etc/alternatives/x-session-manager

אז יפתח חלון העריכה (לא להבהל אם לוקח לזה קצת זמן. אם השתמשתם ב-nano זה יראה שונה, כאמור). נגלול עד הסוף למטה, עד לשורה שכתוב בה "sudo rm /tmp/nologin", ושם נלך לתחילת השורה, נלחץ אנטר, ואז נעלה בחזרה שורה אחת למעלה לשורה הריקה שיצרנו, וזה אמור להראות כך:

עכשיו כשאנחנו בתחילת השורה הריקה, נלחץ על Tab כדי להכנס לאותו עומק כמו שאר השורות, ונוסיף את השורה הבאה:

(sleep 3; /usr/bin/kxkb) &

עכשיו זה אמור להראות כך:

כעת, נסגור את החלון. כשקייט (תוכנת העריכה) תשאל אותנו האם לשמור את השינויים, נבחר ב-Save Selected, וזהו, סיימנו! עכשיו רק לאתחל את המערכת ולוודא שהכל עובד כמו שצריך.

המדריך מבוסס על הדפים הבאים:

http://wiki.eeeuser.com/howto:changelanguage
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=65557#p65557
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=284029#p284029

תגובות (28)

"צירוף המקשים" הנוח ביותר להחלפת שפה הוא Caps Lock וזהו.

תחשוב על זה – מתי בפעם האחרונה השתמשת במקש הזה כדי לעבור לאותיות גדולות באנגלית? לא הגיוני לבזבז את שטח המקלדת היקר שהוא תופס בשביל פעולה נדירה כל כך, בזמן שעושים לוליינות אצבעות אלף פעמים ביום כדי לעבור מעברית לאנגלית ובחזרה. בצרוף Alt-Shift אני משתמש (אולי פעם בחודש) כדי לעבור מאותיות קטנות לגדולות.

דרך אגב, המדריך כתוב יפה מאד אבל רואים שאתה סוחב מנטליות של ווינדווס. סביר להניח שאם הייתי עושה את הכל מהטרמינל (בלי הממשק הגרפי) זה היה יוצא קצר יותר, וכבונוס אפשר היה לשמור את כל הפקודות בסקריפט שעושה את הכל אוטומטית. הייתי עוזר לך עם זה, אבל אני לא מכיר את KDE. תנסה לברר בפורום של http://www.whatsup.org.il, סביר להניח שאחד הכרישים שם יכול לעשות את זה בעיניים עצומות ;)

זה רעיון לא רע עם הקפסלוק. אני זוכר שקראתי את זה איפשהו. הבעיה היא שבפריסה עברית בווינדוז יש לו שימוש – להגיע לניקוד (מה שנקרא SGCaps). אבל לא באתי פה לתת תפיסת עולם חדשה לאנשים, באתי לתת דרך קלה להגיע אל מה שרגילים אליו (או הכי קרוב לזה).

בקשר לטרמינל – לא תמצא הרבה חובבי קומנד-ליין גדולים ממני בעולם הווינדוז, אבל מה לעשות שב-bash אני שולט פחות טוב מבקונסול של ווינדוז (למרות שאני מודה שלפעמים יש דברים שאני לא מצליח איתו ואז עושה באיזה php או VBScript). אחד הדברים שאני אוהב בלינוקס זה שה-כ-ל בקבצי טקסט ואז אפשר לאנוס אותם בכיף, אבל אני לא יודע לבנות shellscripts (עדיין!) אז אני נאלץ לתת מדריך עם תמונות במקום סקריפט של 5 שורות (שאני בטוח שזה קרוב למה שזה יהיה בסקריפט).

או, סוף סוף עברת לצד של הטובים :)

סתם, איך ה- EEE, מומלץ?
המסך לא קטן מדי?

כמו שאתה יכול לראות, את התגובות אני עדיין כותב מהמחשב הרגיל שלי, עם הווינדוז. :)
המסך סבבה לרוב הדברים שניסיתי עד עכשיו. אני מניח שלתכנת עליו יהיה פחות נוח… אבל לא קניתי אותו בתור המחשב הראשי שלי, הוא נועד להיות נייד, ובשביל זה טוב שהוא קטן… אפשר בכיף לכתוב עליו מסמכים, לגלוש איתו ברשת (הגלילה והזום עם שתי אצבעות ממש מגניבים! רק חבל שהדרייבר שלו ללינוקס לא תומך בקליק אמצעי עם שתי אצבעות על ה-touchpad, כמו שזה שבווינדוז מאפשר. קשה ללחוץ על שני הכפתורים בו"ז), וכן, גם לראות סרטים – הוא הציג לי דיויקסים בכיף. אני מניח שהוא לא ממש יתמודד עם full HD אבל אני לא צריך את זה בכל מקרה.

הוא שוקל פחות מקילו, ואין לו חלקים נעים, מה עוד צריך? :)

עדכון: הצלחתי לסדר לו שכן יאפשר קליק אמצעי עם שתי אצבעות על ה-touchpad. גם את זה, כמו את כל מה שאני יודע על הלינוקס של ה-Eee בערך, מצאתי ב-EeeUser. :)

כמובן שלא טרחתי לקרוא את הפוסט הזה מעבר לפסקה השניה, כי: א. אני בחיים לא אתקין לינוקס. ב. אם יקרה בטעות שאני אתקין לינוקס, אתה תהיה זה שתתקין לי אותו, ואתה גם תטפל בכל העניין של העברית. ;-) אבל אני חייבת להגיד שקודם כל – סחתיין על הפוסט המושקע! אתה כל כך מגניב. ודבר שני – סחתיין על האזהרה המשפטית, אהבתי אותה מאד. ;-) (ובהזדמנות זאת רק אציין שהקאפצ'ה שקיבלתי הפעם היא קלה בצורה פושעת!)

אני מסכים עם עמיתתי הנכבדה גב' פאר מהתגובה שדלעיל.
נוימן מלך. :-)

שלום ותודה על המדריך,
אני חדש לחלוטין בלינוקס, ויכולת ההתמודדות שלי עם בעיות די מוגבלת… ביצעתי את כל הפעולות והכל הלך כמו שצריך עד הפקודה sudo kate /etc/alternatives/x-session-manager. הטרמינל פשוט החזיר הודעת שגיאה, שאין פקודה כזו. וידאתי שאין לי שגיאות הקלדה (דרך אגב, חוץ מבין המילה הראשונה והשניה, אמורים להיות עוד רווחים בפקודה?), וזהו. אני תקוע.
מי יכול להציע עצה?

נסה להשתמש ב-nano במקום, ז"א, במקום לכתוב kate כתוב nano, כך:

sudo nano /etc/alternatives/x-session-manager

זה לא ייראה אותו הדבר, אבל אני מאמין שתוכל לזהות את מה שצריך לעשות.

תודה,
אבל המחשב בשלו- הפקודה לא נמצאה

סליחה,
זה אכן עובד. אני לא יודע אם לאיתחול שעשיתי באמצע הייתה השפעה, אבל הוא קיבל את הפקודה. כמו כן כדי להדגיש, לפחות לממש מתחילים כמוני, שהרווח הזה אחרי ה nano, די משמעותי.
וזה עובד.

תודה

hallo,
i have a new problem… everything was working fine, and then i restarted my computer, and the Hebrew just pop-out. i tried to re-do all the instructions, but everything was just in place, except off the Hebrew…
anyone has suggestions?

thanks, Itamar

אין לי מושג… בטוח שלא שינית שום דבר אחד? לא התקנת תוכנה? משהו?

[ממחשב אחר]
לא, כלום. רק ריסטרט.

אני חייב להודות שאין לי מושג. בדקת בקובץ /etc/alternatives/x-session-manager שהשורה עם ה-kxkb עדיין שם, ובמקום הנכון? תראה אם הוא נראה שונה מהקובץ שאצלי, אולי התווסף אליו משהו או נעלם ממנו. אם כן, פרסם את האזור הרלוונטי כאן.

כבר אין לי לינוקס כי הוא לא תומך בכל מיני תוכנות של ווינדוס, אבל יש לי רק שאלה אחת:
איך גרמת ל-KDE להראות כמו ווינדוס לעזזל???
ניסיתי חודשים לחפש ולא הצלחתי!

ככה ה-Eee בא, ואם אני לא טועה, זה IceWM ולא KDE "סתם", אבל אל תתפוס אותי במילה. חוץ מזה, למה לרצות שזה ייראה כמו ווינדוז? ועוד XP. איכס. את כל התקנות הווינדוז שלי אני מעביר ל"קלאסי" כדי שייראו כמו ווינדוז 2000. זה היה העיצוב האופטימלי.

פינות עגולות לחלונות זה השטן.

אחלה מדריך, כבר כמה ימים אני מנסה להבין למה אין לי דגל ליד השעון.

ועכשיו שאלה : אצלי יש חיבור אוטומטית לרשת עם הפעלת המחשב. כאשר יש עיקוב בחיבור, לא מופיע לי הדגל… שוב…
אני משער שזה קשור לזמן ההשהייה שיש לתת, אך אני לא רוצה לתת השהייה של דקה – חבל.

יש דרך להימנע מההשהייה ולעשות שהדגל יופיע בצורה יותר יעילה?

תודה.

וואלה, אין לי מושג. אתה מוזמן ללכת להודעה הרלוונטית (אחת מאלו שקישרתי אליה בסוף הפוסט) ולשאול שם…

תבורך לירון על ההסבר. קניתי את ה- eee שלי באנגליה לפני חודש, ומאז אני מיואשת כי אני לא מצליחה לכתוב בעברית.
עזרת לי מאוד, סוף סוף אוכל לכתוב מיילים בעברית.
אגב, האם יש לך (או למישהו אחר) רעיון איך הופכים את הפונטים המזעזעים בעברית (למשל של YNET) לפונטים קריאים (כמו אריאל?)

בתוך פיירפוקס, לכי אל Edit=>Preferences ושם תחת Content יש אזור של Fonts & Colors.

שם לוחצים על Advanced ובחלון שנפתח משנים למעלה ל-Hebrew (במקום Western), ואז בוחרים:

Proportional: serif
Serif: DejaVu Sans
Sans-serif: Arial
Monospace: monospace

(זה לפחות מה שאני בחרתי. אולי את תרצי לשנות גם את הערך בשורה השניה לאריאל)

יש לי בעיה אחרת עם השפה. כשאני עושה את השלבים שאתה מציע, אני רואה שכבר מותקנת עברית. אבל אין לי אפשרות לעבור אליה באפשרויות של השפות. היחידות שהוא נותן לי תמיד הן אנגלית וכל מיני גירסאות של סינית. יש לך פיתרון?

נשמע כאילו לא הסרת את ה-GCIN (מנהל הקלט הסיני) כמו שמפורט בהתחלה. נסה לחזור שוב על הפקודה "sudo apt-get remove gcin". כמו כן, לפי משהו שקראתי בזמנו ב-eeeuser, לחלק מהמחשבים יש רכיב דומה שנקרא SCIM במקום GCIN, אולי אותו אתה צריך להסיר. אני מציע לך לשאול בפורומים של eeeuser.com, בצירוף צילום מסך והקבצים הרלוונטיים, אם צריך. אתה מוזמן לשים פה לינק לפוסט בפורום, זה עלול לעזור.

תודה רבה לך אני עכשיו כותב מה 901 החדש שלי איזה כיף
גם סידרת לי את הבעיה ב YNET מה לא ניסיתי להתקין רק ההסבר שלך
עזר המלצה שלי כתוב פוסט נפרד עבור הפונטים
איתן

הפונטים זה עניין של פיירפוקס, מי שמחפש בגוגל מוצא… ואם לא, לכו להתלונן לתומר כהן שיוסיף את זה לוויקי שלהם. :)

(האם תומר הגדיר Google Alert על שמו? בקרוב נדע!)

יש לי את ה-901.
עשיתי הכל לפי ההוראות והכל היה בסדר עד שאתחלתי את המחשב.
קראתי את השרשור עד סופו, עשיתי הכל מחדש ו… כלום.
אין סמל ליד השעון.

אני לא מכיר את ה-901 – אולי כדאי לך לבדוק בפורומים של EeeUser שקישרתי אליהם למעלה. כנראה שצריך להכניס את הקריאה ל-kxkb במקום אחר בתוך x-session-manager.

אם אתה רוצה לקנות לי 901, אני מבטיח לנסות בעצמי. ;-)

שלום והמון המון תודה כאן לכולם!!
קניתי את המחשב שלי בארה"ב ובעזרת ההסברים שלכם התקנתי עברית ושיניתי פונט!
אבל מסיבה לא ברורה כאשר אני פותחת מסמכים דרך האינטרנט והם נפתחים באופיס המוזר פה חלק מהספרות מופיעות לי בערבית… יש למישהו מושג מה לעשות?

שלום והרבה תודות על העברית.
בעיה אחרת יש לי עם xandros MPlayer: לא מצליח לצפות בוידאו יומן השבוע ב http://www.iba.org.il/. האתר מציע להתקין תוסף וינדוס אבל ממאן לבצע…
ב U-Tube למשל אני מצליח לצפות.
יש עצה ?
דוד