לא מסכנה קרן מור?

נכתב ב-5 באוגוסט 2011, 1:24 | על-ידי לירון | קטגוריות: כללי

0

אסון פוטושופ, מתנת לאומי קארד:

צוואר שבור

(מקור)

למה כל כך קשה להשיג קו SIP בארץ?

נכתב ב-13 בפברואר 2011, 10:43 | על-ידי לירון | קטגוריות: כללי

17

קודם כל, מה זה קו SIP? בגדול (וזה באמת בגדול – מי שמתעניין, יש גוגל), זה קו טלפון באינטרנט. מה שאני מכנה "קו SIP" זה בעצם שחברת תקשורת כלשהי תקצה לי מס' טלפון, תתן לי שם משתמש וסיסמה, וזהו. אני יכול להכניס את הפרטים האלה לכל אחת מאינספור התוכנות והמכשירים התומכים, ולקבל בעצם קו טלפון ישראלי לכל דבר, בכל מקום בעולם – כי זה דרך האינטרנט.

החלטתי שאני צריך קו כזה. היתרון הוא, בין השאר, שלא רק שאפשר לדבר מכל מקום בעולם, אלא אפשר גם לדבר מהסלולרי במחירים של קו נייח. יצאתי למסע למצוא ספק טלפוניה ישראלי שיתן לי כזה קו.

לא חשבתי שתהיה לי בעיה – ידעתי שלבזק יש שירות בשם BPhone שבעצם עובד על SIP, ידעתי שהטלפון הביתי של 012, 013 ואורנג' עובד על SIP, וידעתי אפילו ש-012 מוכרים קווי SIP לעסקים. שלא לדבר על זה שכמעט כולם מציעים שירותי מרכזיות וירטואליות (IP Centrex) שמבוססים על SIP. אז התחלתי להתקשר.

נדהמתי לגלות שלמרות שכבר יש להן את כל התשתית, 012, 013, אורנג' ובזק לא מוכנות לתת למשתמש את שם המשתמש והסיסמה שלו – הן מוכנות שישתמשו בשירות רק עם התוכנות או עם ציוד הקצה שלהן. 012 מוכנה למכור לעסקים 4 קווי SIP ומעלה (ז"א תשלום חודשי של 40 ש"ח לפחות, כי זה 10 ש"ח לקו), אבל לא תמכור קו יחיד לאדם פרטי. בזק מוכנים למכור מרכזיה וירטואלית של כמה שלוחות (לא זוכר בדיוק כמה) ב-200 ש"ח לחודש, אבל לא ימכרו לאדם פרטי שלוחה יחידה.

כאן המקום לציין שקיים שירות בשם sipme, שנותן קו SIP עם מספר ישראלי, ובחינם (רק משלמים על השיחות), אבל הוא כרגע בניסוי, ואני רוצה משהו רציני יותר. רצוי משהו שאפשר לנייד אליו קו בזק.

התחלתי להרחיב את מעגל החיפוש – חיפשתי בגוגל ומצאתי עוד ספקי שירות משניים. אחד מהם הוא ארידור תקשורת, שמוכרים קו SIP בקידומת 077 ב-15 ש"ח לחודש, אבל התעריפים גבוהים – 14 אג' לדקת שיחה לנייח ו-31 אג' לדקת שיחה לנייד, בערך פי 2-3 מהמחירים ב-012. בנוסף, אי אפשר לנייד אליהם את מספר הבזק שלי. עוד ספק אמור לחזור אלי עם הצעה, נראה מה יהיה. עדכון: קיבלתי הצעה מאינדיק מערכות תקשוב: 100 ש"ח דמי הפעלה, 50 ש"ח לחודש, 8.5 אג' לדקה לנייח ו-15 אג' לדקה לנייד. גם לא משהו, אבל לפחות אליהם אפשר לנייד את מספר הבזק (הם עובדים דרך 012).

אני לא מבין למה לנטויז'ן, למשל, אכפת לתת לי את פרטי קו ה-SIP ושאני אשתמש בהם מעוד מכשירים. יותר שימוש=יותר כסף, לא? מישהו יכול להסביר את הטמטום הזה? בעצם אני מתקשר אליהם, אומר להם "שלום, אני רוצה לשלם לכם יותר", והם אומרים "לא, אנחנו לא מעוניינים בכסף". הם היו יכולים להציע את זה בלי תמיכה (כמו שפעם, כשהיית מתקשר ל-166 של בזק, היו אומרים לך לחבר לקו רק טלפון של בזק), אבל הם לא מציעים את זה בכלל.

בנוסף, קראתי איפשהו שהרישיון שלהם לאספקת שירותי טלפוניה בארץ אוסר עליהם לכבול לקוחות לציוד הצה שלהם. מישהו יכול לאשר? אולי תלונה מסודרת למשרד התקשורת תטפל בבדיחה העצובה הזאת?

זה פשוט כשל שוק. אין שירות כזה, אין בו תחרות, אף אחד לא עושה את זה. אם להיות קונספירטיבי, אולי זה דיל עם חברות הסלולר, כדי שלא יעקפו אותן? אם כן, זה אפילו יותר חמור.

כל החברות האלה קיבלו רשיון מהמדינה להשתמש במשאבי הציבור כדי לספק לציבור שירותים. הם לא חנות בגדים או דוכן פלאפל. צריכה להיות מחויבות לציבור.

הפתגם החדש

נכתב ב-7 בינואר 2011, 22:29 | על-ידי לירון | קטגוריות: כללי

0

"אמא יש רק באגד וגם אותו אוכלים"
(ארץ נהדרת)

ציטוט העונה של "היפה והחנון 2"

נכתב ב-21 בדצמבר 2010, 22:43 | על-ידי לירון | קטגוריות: כללי

0

"ירון שותה פיק של שתיה, עף לו הסכך ללפלנד"

לייב בלוגינג ממפגש הבלוגרים עם משפ' שליט של נענע10

נכתב ב-4 ביולי 2010, 20:29 | על-ידי לירון | קטגוריות: כללי

0

מיד יתחיל.

20:37 עדיין מתארגנים…

20:42 מחכים שהמשפחה תסיים לאכול ולהתרענן.

21:00 מתחילים.

21:01 מסבירים מה זה בלוגרים…

21:05 נועם שליט מודה לקיבוץ גליל ים על הארוח, ומסתבר שאין הגברה באולם. אווירת פשלה קלה, אבל נועם לא מאבד ריכוז, ומסביר על מה שהיה במצעד והתכניות להמשך.

21:06 מתחילים בשאלות מהקהל. בלוגרית שאלה אם נעשה לדעת נועם מספיק בתחום הלוחמה הפסיכולוגית מול החמאס. נועם עונה שלדעתו לא, מכיוון שלפי התוצאות גלעד עוד לא חזר. אני חושב שהתשובה הזאת נכונה לכל שאלת "האם עשו מספיק" ובצדק.

21:09 נועם נשאל למה הם מצפים מהמסע מבחינת תוצאות, למה הם מצפים מהממשלה. נועם עונה שאין להם הרבה כלים לשינוי, ולאחר שעברו ארבע שנים בלי שום תוצאה ממשית, הם החליטו לראות כמה תמיכה ציבורית יש לעניין, מתוך ההנחה שבמדינה דמוקרטית העם הוא הריבון ומקבלי ההחלטות חייבים להיות קשובים לקול העם. תשובה לעניין. הסבר מכובד מאוד.

21:13 ראש המטה מסביר שהחמאס לא לחיץ כי הוא ארגון טרור, ולא אכפת לו ממצור ומתנאי האסירים. המשפחה חייבת לעשות משהו כי הממשלה לא מזיזה את זה, וזו כהגדרתו צוואתה של בתיה ארד. מגדיר את ההפגנה שלהם הפגנה חנונית, בלי לשרוף פחי זבל. אומר שהמסע הוא חיובי, לומר לראש הממשלה שהכוח בידו.

21:17 ראש המטה ממשיך ואומר שהתמיכה היא חלק מרצון של אנשים בערבות הדדית.

21:24 בלוגרית מספרת שהיא הופתעה לשמוע שאנשים אומרים שהמסע מעודד את החמאס ושואלת איך הם מתמדדים עם זה הסברתית. נועם עונה שזו לא טענה חדשה, והיא נשמעה כשהם לחצו על אולמרט לסיים את הפרשה עד סיום כהונתו. מאז עברה יותר משנה, והם הודיעו ביוני שהם לא יתנו ליום 4 השנים לחטיפה לעבור בלי תגובה, ומכיוון שאין איזה מו"מ אינטנסיבי שהם עלולים לפוצץ, אין עם זה בעיה מבחינתם. כמובן שזה לא מעלה את המחיר, כי למשל הסרת הסגר, עקב ארועי המשט, הורידה מנוף לחץ מהחמאס, ולכן קשה להאשים את המשפחה בהתנהגות השלומיאלית, כהגדרתו, שהייתה ב-4 השנים האחרונות.

21:30 שאלה אחרונה: מה דעתו של נועם על קריאה שהייתה לא לשלוח ילדים להתגייס עד שגלעד יחזור. נועם מתנגד להשתמטות מכל סוג. ראש המטה אומר שההזנחה של השבויים חייבת להסתיים. לא בכל מחיר. יש מחיר נקוב. אם לא הצלחת להוריד אותו – לך שלם אותו, באומץ ומעמדה של כוח.

21:36 חבר קיבוץ גליל ים אומר שהם לא באו לשאול שאלות, רק להיות איתם ולהראות תמיכה.

21:40 שאלת נענע10: איך התחושות בקשר למסע? נועם עונה שהתמיכה וההשתתפות הרבות מעודדות, וחושב שמקבלי ההחלטות לא יוכלו להתעלם מכל האנשים שצועדים איתם. הם מתכננים להגיע לירושלים ולשבת מול בית ראש הממשלה, והוא מקווה שגם זה יסחוף נחשול של אנשים.

מסיימים.

קניות באינטרנט

נכתב ב-12 במאי 2010, 11:15 | על-ידי לירון | קטגוריות: כללי

1

רמי לוי נכנס לתחום קניות המצרכים באינטרנט.

החצי השני של הכתבה הוא ראיון עם עדי דברת מ-TheMarker, ובסוף הראיון איתה היא מציינת שהרשתות הגדולות לא כ"כ רוצות שאנשים יקנו ברשת, כי (הציטוטים אינם מדויקים) לטענתה "התפעול יקר להם" כי צריך "לנהל אלפי מק"טים" ו"להתקשר ללקוח אם חסר מוצר". אני לא קונה את זה.

אני חושב שהם יודעים שמי שקונה באינטרנט יקנה מה שהוא צריך, בעוד שמי שבא לסופר ועובר ליד המאפייה ומריח את הבורקס עלול להתפתות ולקנות.

הפתרון שלי, אגב, אם הייתי במקומם, הוא לפרסם בצד כל דף מוצר את המוצרים ה"מפתים" שלא באמת צריך, כמו מאפים, גלידה וכו', וגם לתת במתנה עם משלוחים גדולים כל מני טעימות, בדומה לדוכני הטעיות שיש בסופר עצמו. הבעיה האמיתית היא לא במכירה באינטרנט, היא בגישת ה"מה שהיה הוא שיהיה" של חברות גדולות, זקנות וכבדות כמו רשתות השיווק (אותה גישה מנעה מחברות המדיה לאמץ את ה-MP3ים בתחילת דרכם, ולהרגיל דור שלם לגנוב מוזיקה, דבר שהם עכשיו נלחמות בו).

טוב שיש אנשים כמו רמי לוי שמערבבים את השוק מדי פעם. אני לא תמיד מסכים עם מה שהוא עושה, אבל לפחות הוא מכניס תחרות אמיתית לשוק האוליגופולי (או אפילו בילבולופולי) שלנו, שבשאר הזמן מנסה לשכנע אותנו שהשוואת מחירים בין שני סניפים במודיעין זו תחרות.

בנק ישראל מכסת"ח

נכתב ב-15 בדצמבר 2009, 23:35 | על-ידי לירון | קטגוריות: כללי

10

קצת רקע: למי שלא יודע, יש דבר כזה "חשבון מוגבל". לא אכנס לפרטים הטכניים של זה (יש גוגל), אבל בואו רק נגיד שכנראה שלא הייתם רוצים לקבל צ'ק מחשבון בנק מוגבל. לטובת הציבור, אפשר לבדוק על חשבון כלשהו אם הוא מוגבל באתר בנק ישראל.

נוסף על אפשרות החיפוש הזו, בנק ישראל מאפשר להוריד קובץ של כל החשבונות המוגבלים, כנראה בשביל שימושים אוטומטיים שונים, בתוכנות וכו', ושימוש במחשבים שלא מחוברים לאינטרנט. באתר הבנק כתוב "בנק ישראל מנהל מאגר נתונים על חשבונות ולקוחות מוגבלים. בהתבסס על סעיף 14 לחוק שיקים ללא כיסוי, התשמ"א – 1981 מציע הבנק מידע בנושא זה לציבור הרחב."

מה שמעניין הוא שפתאום, לפתע, הדף הזה השתנה בימים האחרונים*. ככה הוא נראה קודם. שמים לב לפסקה המודגשת שהתווספה? מדובר בעול משמעותי על המשתמשים בקובץ. קודם רק היית צריך לדעת שכל בעיה שיש לך או למישהו בגלל הקובץ היא לא בעיה של בנק ישראל, ועכשיו אתה צריך להתחייב להקצות את המשאבים הדרושים כדי להשמיד עותקים ישנים של הקובץ הזה. וואו. לא ניכנס למשמעויות הטכניות של לוודא השמדה של כל עותק של קובץ ממוחשב, רק מספיק לומר שזה גובל בבלתי אפשרי במקרה של שימוש סביר.

הטקסט שהתווסף בדף קבצי המידע

הטקסט שהתווסף בדף קבצי המידע (ללחוץ להגדלה)

לי, לפחות, לא ממש ברור מה המניע מאחורי השינוי. אם מדובר בכסת"ח במובן של הסרת אחריות מבנק ישראל, הרי שזה מיותר לכאורה – לא רק שהחוק פוטר אותם מכל אחריות (לטענתם, בדף הזה – לא בדקתי ואני לא עו"ד), אלא הם גם מציינים את זה בדף עצמו, כדי לוודא שאתה יודע את זה (ולא שזה היה עוזר לך אם אתה לא יודע). האפשרות השניה היא, כמובן, שמדובר בניסיון לשמור על זכויות החייבים (מי שהגבילו לו את חשבון הוא בד"כ מישהו שהפעילו נגדו את ההוצאה לפועל), אולי בהקשר של הרפורמה בהוצאה לפועל, ודרישת המחיקה נועדה למנוע מגוף כלשהו להפלות אדם שהיה פעם חייב אבל הסדיר את ענייניו (כי חברה כלשהי יכולה לאגור את המידע הזה לעוד 10 שנים ואז לסרב לקבל ממני צ'ק כי לפני 10 שנים לא החזרתי חוב, וזה בעייתי מבחינת חופש הקניין וכו').

האפשרות הראשונה לא מאוד מדאיגה, כי היא בעיקר פתטית, קצת כמו הפרסומת ההיא שראו בה אוזן ענקית עם חלוק והיה כתוב למטה ש"המציג אינו רופא". האפשרות השניה, לעומת זאת, מדאיגה אותי מאוד.

ראשית, זה מזכיר לי קצת את ה"רשומון" המפורסם, מאגר מרשם האוכלוסין של ישראל שדלף לרשתות שיתוף הקבצים. הרי גם אותו כנראה הפיצו כקובץ עם כל המידע, והחתימו אנשים שהם לא יעבירו את זה הלאה וכו', והנה זה באימיול. את קובץ החשבונות המוגבלים הרבה יותר קל להפיץ, ולו כי הוא יותר קטן.

שנית, כי זה ידוע שבאופן עקרוני, מה ששמים באינטרנט לעולם לא יימחק ממנה. בטח שלא משהו שהוצב באתר בולט ונסרק כמו אתר בנק ישראל. האם לא נמצא צדיק אחד שאשכרה מבין באבטחת מידע בסדום שהיא בוודאי מחלקת האינטרנט של בנק ישראל (או איך שלא קוראים לזה שם)? בכך, בנק ישראל בעצם לא עומד בדרישות של עצמו, ולמעשה מפיץ עותקים בלי שליטה.

ואחרון, ובהחלט הכי חביב: כי ה"הגנה" שהם שמו על הקובץ מפני הורדה אוטומטית היא לא פחות מעלובה. יש שם תיבת סימון שאמורים לסמן כאישור שקראת והסכמת לדברים. תיבת הסימון הזו אמורה, בין השאר, למנוע מתוכנה אוטומטית להוריד את הקובץ, כי תוכנה לא יכולה "להסכים" לתנאים. בנוסף, ברור שהם מתכוונים שתוכנות אוטומטיות לא יגשו לקובץ, כי כתוב שם "לקבלת כתובת ישירה להורדה אוטומטית של הקבצים, יש לפנות טלפונית אל הגב' חני שני" (אגב, שמעתם על דוא"ל? זה משהו כזה של האינטרנט. די חדש). למרות זאת, ברפרוף מהיר על קוד המקור של הדף (שנגיש לכל מי שקורא את הדף, בהגדרה) הצלחתי להבין איך אפשר לעקוף אותה בקלות באופן אוטומטי.

אני לא אפרט יותר מדי על איך שהקוד בנוי, כי זה באמת מאוד פשוט (ברמה שכל מי שיבין את ההסבר גם יוכל לגלות את זה בעצמו), אבל אפשר רק לומר שאם קודם (לפי הקישור בגרסה הקודמת), כדי להוריד את הקובץ באמצעות wget, כלי פשוט וחופשי שקיים גם ל-Windows, הייתי צריך לכתוב:

wget http://www.bankisrael.gov.il/deptdata/pikuah/mugbal/wfpirsum.zip

עכשיו אני צריך לכתוב:

wget -O wfpirsum.zip http://www.bankisrael.gov.il/blackconf.htm?iagree=2

בשביל אותה התוצאה בדיוק. אפשר גם להקליד את הקישור בשורת הכתובת של הדפדפן ולבחור save, כמובן, אבל זה לא יהיה אוטומטי.

יש לציין שחשבתי שאולי הם "מסמנים" את התוכן של קבצים איכשהו, כך שאפשר יהיה לדעת מי הוריד את הקובץ. הורדתי את הקובץ (בעזרת הקישור שנתתי כאן) משלושה מחשבים שונים, והקבצים זהים לחלוטין. לא מן הנמנע שיש איזה סימון קסום אחר שהם עושים, אבל אני לא מצליח לחשוב על אחד. מה שזה אומר, בעצם, זה שגם אם מחר מישהו מוריד את הקובץ (אפילו לא אוטומטית, עם אישור של התנאים והכל) ומעלה אותו לאתר אחר, או לרשת שיתוף קבצים, אין שום דרך לגלות מי המדליף, ולכן כל ה"איום" שם חסר כל ערך. זה, כמובן, מראה אפילו יותר שהמהלך הזה בוצע בלי לחשוב על המשמעויות האמיתיות שלו, ורק כדי לכסת"ח משהו. כאמור, לא ברור מה, אבל זה עלוב בכל מקרה. הייתי מסתפק, בתור צעד ראשון, בכך שהסקריפט שלהם שבודק שאישרת את התנאים ידרוש שהבקשה תגיע ב-POST ולא יאפשר גם GET (שזה מה שעשיתי פה). זה היה הופך את זה לטיפ טיפ טיפה יותר מסובך, והיה דורש עוד כמה אותיות בשורת הפקודה של wget.

עד כאן מזווית זכויות האדם והאזרח ומהזווית הטכנית. מהזווית הקפיטליסטית, הדבר שהכי מפריע לי הוא שכנראה משלמים למי שבנה את זה יותר מלבונה אתרים מתחיל, שהיה עושה את זה טוב לפחות כמוהו.

* אני יודע שהשינוי קרה בימים האחרונים בגלל התאריך על שני ה-PDFים שהם שמו בתוך wfpirsum.zip, שהוא הקובץ שכל התוכנות שמשתמשות בנתונים האלה מחפשות. ראו בעצמכם, אם בא לכם, זה פשוט לא ממש רלוונטי.

חוצפה

נכתב ב-29 באוקטובר 2009, 15:40 | על-ידי לירון | קטגוריות: כללי

3

(אני לא מתכוון לזה שלא כתבתי בבלוג כבר 3 חודשים. אני כל הזמן מתכנן לחזור לכתוב, אבל כל הזמן לא יוצא לי. עבודה חדשה, דירה חדשה, מעט זמן פנוי…)

קיבלתי מלאומי קארד הצעה "לתרום לקהילה" ע"י עיגול למעלה של כל עסקה לשקל השלם הקרוב, ותרומה של התוספת. אני לא מבין איך החברה הזאת, שהרוויחה 146 מיליון ש"ח בשנת 2008 (שלהזכירכם היתה שנת משבר!), מעזה לפנות ללקוחות שלה בהצעה כזאת.

רוצים לתרום לחלשים? נהדר! קחו 10 מיליון מהרווחים שלכם ותירמו אותם. אני בטוח שהחברה תהיה יציבה באותה מידה גם אם תרוויחו רק 90% ממה שאתם מרוויחים עכשיו.

כל הקטע הזה של "עשירים מעודדים את מעמד הביניים לתרום לעניים" הוא חצוף בעיני. ובכלל, אני נגד שיטת התרומות הזאת. למה צריך להפריט את הרווחה? בשביל מה לעזאזל אני משלם מיסים?

עדכוני הבלוג

נכתב ב-27 ביולי 2009, 21:18 | על-ידי לירון | קטגוריות: כללי

4

הכי חשוב: אני מתארח ב"פודקאסט זה לחלשים" של אהוד קינן וארז רונן! עוד לא האזנתי לזה, כי זה עלה כרגע, אז יש סיכוי שאני נשמע כמו דביל. :)

קצת פחות חשוב: עדכנתי את עיצוב הבלוג! כבר הרבה זמן, במיוחד מאז שבניתי את "קאפקייקס", מדגדג לי להחליף עיצוב לבלוג שלי. עכשיו סוף סוף עשיתי את זה. מי שקורא ב-RSS מוזמן להקליד ולראות במו עיניו. אני תוהה אם יש עוד בלוג עברי שמשתמש בעיצוב הזה. מישהו מכיר?

כחלק מהעדכון של העיצוב, אגב, גם החלפתי מערכת מנוי דוא"ל – מעכשיו זה לא דרך FeedBlitz מעפנים אלא עם תוסף שמותקן על הוורדפרס שלי. זה אומר שמנויי הדוא"ל יקבלו הודעה מיד עם פרסום פוסט חדש, ולא יממה אחר כך, ושהכתובת שלהם לא תעבור לצד שלישי (אגב, יש לציין שלמיטב ידיעתי FeedBlitz לא שולחים ספאם בשום צורה, אבל לכו תדעו מה יקרה מחר או עוד שנה). בכל אופן, מי שרצה לעשות מנוי דוא"ל והתלבט – עכשיו זה הזמן!

בנוסף, וזה פחות קשור לבלוג, פתחתי טוויטר ביקורת מסעדות. זה סוג של "התפתחות" של בלוג ביקורת המסעדות שהיה לי ולחבר'ה. אני עוד לא לגמרי בטוח שלא נחזור לכתוב בבלוג, אבל טוויטר זה הרבה פחות מחייב, ולכן יש יותר סיכוי שבאמת יתווסף אליו תוכן.

לקורא אורן ק.

נכתב ב-20 ביולי 2009, 1:53 | על-ידי לירון | קטגוריות: כללי

1

שלחת לי פניה דרך טופס יצירת הקשר, אבל האימייל שכתבת לא תקין, ולא ציינת אף פרט מזהה אחר פרט לשם הפרטי והאות הראשונה של שם המשפחה.

אתה מוזמן לנסות שוב, הפעם עם עוד פרטים. :)

לקוראים שאינם אורן ק.: סליחה על ההטרדה!