השתמטות מצה"ל

נכתב ב-17 ביולי 2007, 21:54 | על-ידי לירון | קטגוריות: כללי

5

אפתח בהצהרה: עשיתי שירות מלא בצה"ל, שירות קבע של חצי שנה, וגם מילואים. אני לא כותב כדי להצדיק את עצמי, אלא חולק עמכם את דעותיי האובייקטיביות, עד כמה שהן יכולות להיות כאלה.

מנסיוני הצבאי, אין לצבא מה לעשות עם אנשים שבאמת לא רוצים להיות בו. הצבא מלא בחיילים שרק מעבירים את הזמן עד השחרור, ועולים לצבא באוכל, נסיעות, ציוד ושאר משאבים, שבראשם כמובן הזמן של המפקדים שלהם – לרוב יותר זמן ניהול מושקע בחייל כזה מאשר זמן עבודה שהחייל מפיק. ופה אני מדבר על אנשים שלא ממש שנאו את הצבא, רק לא היה בזין שלהם לעבוד. לא אנשים שטרחו לנסות להשתחרר, או להוציא פטורים, וכו'.

כל האנשים האלה שיוצאים על קב"ן, האמת, אין לרובם מה לחפש בצבא. יש פה ושם כאלה שהם מוכשרים וחכמים והיו יכולים באמת לתרום, אבל כנראה שרובם היו מבלים את השירות בלהיות ממורמרים ולבזבז משאבים. תגידו עד מחר שזה לא בסדר (ואני אסכים), אבל ככה זה. צריך לפתור את הבעיה הזאת, לא פשוט להגיד "תפסיקו לתת להם פטורים". צריך לתת להם תמריץ לרצות לשרת.

אני לא יודע מה יהיה תמריץ טוב – אולי שכר גבוה יותר לחיילים, אולי תנאים טובים יותר לחיילים משוחררים, אולי יותר קורסים והכשרות – קטונתי. אבל מה שבטוח זה שהצבא לא צריך עוד חיילים בטלנים מיותרים שישאבו ממנו משאבים. יש מספיק אנשי קבע בטלנים, שכל אחד שואב משאבים (וקפה שחור) כמו עשרים חיילים בטלנים בשירות חובה.

אבל מה עם המוטיבציה של החיילים שכן מתגייסים ועושים שירות צבאי מלא וקשה ומעייף? הם לא ירגישו פראיירים? קודם כל, מילה אליהם: תאמינו לי שעדיף לכם לא לשרת עם מי שלא בזין שלו לשרת. זה מייגע ומבאס הרבה יותר מאשר שהוא יישאר רחוק מכם. עכשיו, בלי קשר לזה, כן, הם עלולים להרגיש פראיירים, וקצת בצדק: למה אדם כלשהו פטור משירות רק כי לא בזין שלו? זה אכן לא צודק. אז מה עושים איתם? יש אפשרות אחת שהיא באמת לתת הטבות לחיילים (בשירות ומשוחררים), הטבות שלא יוענקו למשתמטים. השאלה היא איזו הטבה תהיה מספיק שווה בשביל לפצות על פאקינ' 3 שנות שירות צבאי, שנופלות בדיוק על השנים הכי טובות שלך, ושגורמות לזה שכשאתה בא ללמוד באוניברסיטה אתה לא זוכר מה זה נגזרת, למרות שבתיכון עשית את זה בקלות, שלא לדבר על אינטגרל (סיפור אמיתי). אני לא יודע איזו הטבה תהיה מספיק טובה. שוב, קטונתי.

יש תמיד הצעות לשלול מהמשתמטים כל מני זכויות, וזה מגעיל אותי. הם לא פחות אזרחים במדינה ממני, השירות הצבאי לא מגדיר מיהו אזרח. יתרה מזאת, "לפי הספר" זה בכלל לא באשמתם – הצבא דוחה אותם. אולי לבקשתם, אבל זה עדיין הצבא שדוחה אותם ולא ההפך (ונתעלם לרגע מהמיעוט הזניח שאצלו זה לא ככה). אם ישתנו החוקים והנהלים כך שיהיה אפשר להבדיל בכלל, אולי יהיה טעם לדבר על זה, אבל גם אז אני אחשוב שזה מגעיל. אתם רוצים? תשפטו אותם, תענישו אותם כמו שמענישים על כל עבירה אחרת, הם ירצו את עונשם ויחזרו להיות אזרחים מן השורה. אבל אני קופץ קדימה.

אז מה כן? נראה לי ששירות חלופי אזרחי כלשהו הוא התשובה. לא חסר מה לעשות במדינה שלנו בתחום האזרחי. אפשר אפילו לעשות מין "עתודה אקדמית" שבה הם יורשו ללמוד באוניברסיטה ואז יתחייבו לכמה שנות עבודה "נדרשת" כלשהי בתחומם, בשכר דומה לחיילים. אני בטוח שיש משרות לאקדמאים במשק שקשה למלא, או שאפשר למלא רק בגרועים ביותר, כי הן כ"כ לא נחשקות.

בכל מקרה, הדבר שהכי מפריע לי בדיון הזה היא השנאה. אני עבדתי מאוד קשה בשירות שלי (נכון, זה היה מול מסך ומקלדת ולא רצתי בשמש ובגשם, אבל זה לא אומר שאפשר לזלזל בזה. ומי שהכיר אותי בתקופת הצבא יודע שעבדתי מכל הלב), ואין בי כעס או קינאה על מי שלא שרת בצבא. אני לא מבין למה שיהיה. אולי הכועסים חושבים שאם המשתמט היה משרת בצבא, השירות שלהם היה יותר קל. אני בכלל לא יכול להעלות על דעתי מחשבה כזו, גם כי אני יודע איך מערכות שמנות כמו הצבא עובדות, וגם כי אני יודע שאני יצרתי לעצמי הרבה מהעבודה, יזמתי פרויקטים להרים, קורסים להדריך, תוכנות לכתוב, שרתים להתקין וכו', ועדיין הייתי עושה את זה גם אם היו עוד 3 אנשים נוספים בתפקיד שלי. מי שהיה רובוט שרק מחכה לפקודות, או לחלופין מישהו שיוזם, אבל נותן את העבודה לאחרים (קוראים לזה "קצין", לא?), אני סוג של מרחם עליו מסיבות אחרות.

מה דעתכם?

נ.ב. שלא לדבר על זה שצעד שיעלה את שיעור המתאבדים בצבא – לא שווה את זה. כבר עכשיו יש יותר מדי. (הצהרה כזאת היא לא חוכמה, כי על כל מספר שתגידו אני אגיד שזה יותר מדי, ואהיה צודק).

תגובות (5)

במקומות שצריך אנשים עם אינטיליגנציה, אסור שיהיו אנשים שאין להם מוטיבציה. להביא אנשים עם מוטיבציה זה קל, יש הרבה מאוד ילדים מורעלים בני 17.
החלק שהצבא פחות טוב בו הוא לא להרוס את המוטיבציה, ע"ע:
http://www.inn.co.il/News/News.aspx/162304

בכל מקרה, חלק גדול (אולי רוב) מהצבא לא דורש יותר מדי אינטילנציה אלא רק ביצוע הוראות, ובחלק מהמקרים אפילו עדיף שהבנאדם לא יחשוב יותר מדי, יתחיל לבקר כל פעולה לפי השקפתו הפוליטית וכו'.

לכן, לדעתי, צריך להפריש מהצבא את העשירון התחתון של חסרי המוטיבציה (וכמובן בלי קשר אנשים עם בעיות נפשיות וגופניות), אבל למי שרק קצת שבו"ז – לא לאפשר לצאת. אולי הם יכולים לעשות את עבודתם מצויין גם בלי התלהבות, בצבא האחר, אותו אנחנו פחות מכירים (ע"ע לעשות קו או שמירות בשטחים).

כמו כן, לדעתי צה"ל צריך לחשוב למה המוטיבציה של הילדים המורעלים בני 18 נופלת מהר מאוד, זה קורה גם בצבא הג'ובניקי וגם אצל הקרביים.

והערת אגב – לגבי "המנהלים שיוזמים ונותנים את העבודה לאחרים" – אני חושב שהם מאוד חיוניים (בכל זרועות הצבא ובכל ארגון אזרחי), כל עוד הם יוזמים דברים נחוצים וחכמים, ולא סתם יוזמים לשם היזמות.

מה שאתה אומר נכון, אבל גם אותו אפשר להבין לא נכון. כל עבודה, בנאלית ככל שתהיה, דורשת "הגדלת ראש" מסוימת. לא הייתי רוצה שמישהו שלא אכפת לו מאף אחד ישב בטנק, או אפילו יעמוד במגדל שמירה. אלו בד"כ אנשים שלא חושבים עד הסוף על התוצאות של מעשיהם, או שמבינים את התוצאות אבל לא אכפת להם שזה יפגע באחרים.

לגבי מנהלים – מעבר לזה שאתה משוחד :) , אתה צודק, אבל אני כמובן התייחסתי לאלה שזו "השיטה" אצלם – "להאציל" את כל הסמכויות עד שלהם לא נשאר כלום לעשות חוץ מלרדות בכפופים להם וללכת הביתה מוקדם. הצבא מלא בכאלה. גם למנהל יש עבודה, שהיא לנהל ולהשגיח ולתעדף ולייצג את הכפופים לו כלפי הממונים עליו (לטוב ולרע), ויש כאלה שלא מבינים את זה.

לשאלתך "למה המוטיבציה של הילדים המורעלים בני 18 נופלת מהר מאוד, זה קורה גם בצבא הג'ובניקי וגם אצל הקרביים."
לחיות ממשכורת של 300 שקל לחודש זה לא ממש נקרא לחיות, לפחות לא בימינו…
וכי לא לכולם יש אבא עם וולוו…
למה לא לעשות כמו במקדונלדס – הגדלה חינם לחיילים (1.90 ממש יעזור…) רק בקנה מידה גדול יותר, נגיד לעשות %X הנחה על מוצרי צריכה לחיילים ברשתות הגדולות..

אני חושבת שהרבה מעבר לזה שיש סוג של שנאה למשתמטים בגלל שהם לא שירתו בצה"ל זה לא רק מהסיבה שהם לא נתנו מהחיים שלהם שלוש שנים כמו שכולנו עושים אחרי הכל, זה מהסיבה שיש אנשים שהקריבו את החיים שלהם ועד היום עושים את זה וממולם אנשים בעלי יכולות,חכמים,עם פרופיל גבוהה שיכולים להרשות לעצמם לשרת ולתת למדינה גם אם זה אומר להקריב את החיים שלהם לא עושים את זה.
זה מרגיז. מרגיז שיש כאלה שאכפת להם ויש כאלה שלא..
ואני חושבת שאולי הפתרון הוא לא רק עניין של כסף- זה הופך את החברה שלנו להיות יותר חומרנית.
אני חושבת שמוטיבציה מפתחים גם (ואולי זה אפילו הסיבה העיקרית) בעזרת המהות של השירות.
בואו נעשה יותר שיעורים על מורשת קרב, בואו נוציא את כל הנוער לגדנעות שיטעמו קצת מהמשעמת הצהלית, ובואו נוציא כל בני נוער בגיל 17 לטיול "בראשית" שהמהות שלו מהתחלתו ועד סופו היא הכרת הארץ מהרגליים והערכת המתים שבזכותם אנחנו חיים..
אני יודעת שיש עוד תפקידים מלבד לקרבי אבל אני חושבת שפקידות בצה"ל (ואני ממש ממש לא מזלזלת) פחות מתעצבנות, או פחות מעורר בהן זעם על משתמטים מאשר חיילים שהחים שלהם נעים בקצב המצב הביטחוני בישראל.
ושוב,
רק בשביל מדינת ישראל!

לירון שלום רב,
אני בכיתה ו' והייתי צריכה לעשות מאמר עמדה להשתמטות מצה"ל, חיפשתי בגוגל "השתמטות מצה"ל" ומצאתי את המאמר שלך, המאמר עזר לי מאוד בעבודתי,
תודה רבה,
ענת :)

נ.ב. אני נגד ההשתמטות בצה"ל !!!!