ראשית, אני רוצה להביע תמיכה בכל האזרחים חפי הפשע שנפגעים בלחימה בדרום, וזה כולל גם את העזתים וגם את הישראלים, ואני רוצה להביע בוז כלפי כל מי שמנסה בכוונה לפגוע באזרחים, בין על ידי פגיעה ישירה בהם או על ידי החבאת לוחמים או נשק לידם.
ועכשיו לענייננו. האינסטינקט שלי הוא להגיד שהפעולה בעזה צודקת ויש לנו כל זכות לתקוף אותם אחרי שסבלנו (יחסית) בשקט את הירי המתמשך שלהם על אזרחים ישראלים ב-8 השנים האחרונות, ומצד שני, שאני לא מבין איך הפעולה הזאת תעזור. ניסינו הרבה כמוה בעבר והנה אנחנו כאן, בדיוק באותו מקום מחורבן. אם זה אכן יעזור, אז סבבה, ושיעשו את מה שצריך, אבל אם עושים את זה רק כי "חייבים לעשות משהו" – זה מטומטם. לגבי דברים יותר מעודנים ועקיפים כמו אפקט ההרתעה של ישראל וכל זה… אני לא יודע. זה חשוב, אבל אני לא בטוח שזה פועל באותה צורה שזה פעל לפני עשרים שנה, ואני לא בטוח שאנחנו ניגשים לזה נכון. אבל קטונתי.
מה שמעניין זה שמהסתכלות בתגובות לפעולה בעזה באינטרנט, של פרו-ישראלים ופרו-פלשתינים כאחד, שמתי לב שהשאלה היסודית היא "מי התחיל". אם יוצאים מנקודת פתיחה לוגית של "יש מדינה ששמה ישראל", אז וודאי שהם התחילו: המדינה הייתה פה, ואז חמאס התחיל לירות עלינו (שלא לדבר על הפיגועים), אז זכותנו להגן על עצמו.
לעומת זאת, נדמה לי שהפרו-פלשתינים יוצאים מנקודת פתיחה של "העם הפלשתיני ישב פה מאות שנים, ואז לפני מאה שנה היהודים באו וגזלו מהם את האדמה". אם רואים את זה כך, אז ברור שאנחנו התחלנו, וזכותם להגן על עצמם מול הפולשים (אנחנו).
עכשיו רק צריך לשאול מהי האמת, אם בכלל יש כזו. אני לא חושב שיש טעם להתווכח עם העובדה שיש מדינה בשם ישראל, אז אני רוצה לנסות להתייחס לטיעון הפרו-פלשתיני. האם באמת גזלנו את הארץ מהם? אני לא רוצה להכנס לטיעונים תנ"כיים – לא אכפת לי למה, אבל חוץ מכמה מאות (במקרה הטוב), לא ישבו פה יהודים בלפחות אלף שנים האחרונות (ניתן לנו קרדיט). אי אפשר לצפות מאף אחד שישמור לנו את המקום בתור אלף שנים. אנחנו באנו הנה לפני 100 שנים בערך, והתיישבנו כאן. אבל האם הגירה היא בהכרח לא לגיטימית? אנחנו נהיינו כאן הרוב, אז אנחנו שולטים. מה הופך את ההגירה של היהודים למה-שהיום-הוא-ישראל ללא-לגיטימית? אז נכון, היו מקרים שבהם הבריחו ערבים והשתלטו להם על הקרקעות, אבל האם זה מספיק בשביל להגיד שאיבדנו כל טענה לגיטימית לקרקע? יש קרקעות שנקנו בכסף טוב עוד בתקופת התורכים. לא הכל, כנראה אפילו לא הרוב, אבל עדיין.
אז מה אתם אומרים? ושוב, בלי טיעונים תנ"כיים, והאפליה של ערביי ישראל, חשובה ומרגיזה ככל שתהיה (והיא אכן כזאת) לא רלוונטית לדיון.